Propaganda a manipulácia: techniky médií v modernom svete

V modernom svete sú médiá kľúčovým nástrojom na formovanie verejnej mienky. Každý deň sú ľudia konfrontovaní s obrovským množstvom informácií, ktoré sa k nim dostávajú prostredníctvom televízie, internetu, rozhlasu či tlače. Avšak za mnohými z týchto informácií sa často skrývajú sofistikované techniky propagandy a manipulácie, ktoré majú za cieľ ovplyvniť myslenie a správanie ľudí v prospech konkrétnych politických, ekonomických alebo ideologických záujmov.

Propaganda nie je novým fenoménom. Už v staroveku si vládcovia uvedomovali, že kontrola informácií je kľúčová pre udržanie moci. V 20. storočí sa tento fenomén stal ešte výraznejším s nástupom masových médií. Joseph Goebbels, minister propagandy nacistického Nemecka, raz povedal: „Opakujte lož dostatočne často a stane sa pravdou.“ Tento výrok presne vystihuje základnú podstatu propagandy – opakovať určité posolstvo tak dlho a s takou intenzitou, až sa stane prijateľnou realitou pre širokú verejnosť.

V 21. storočí sú techniky propagandy a manipulácie médií oveľa sofistikovanejšie. Kým v minulosti boli vládne režimy tými hlavnými šíriteľmi propagandy, dnes majú vplyv na verejnú mienku aj nadnárodné korporácie, mimovládne organizácie a dokonca jednotlivci. Médiá sú čoraz viac pod kontrolou záujmových skupín, ktoré vedia, ako efektívne manipulovať informácie. Medzi základné techniky, ktoré novinári a žurnalisti používajú na ovplyvnenie verejnej mienky, patria výber správ, framing, fake news a dezinformácie a technika „klamstva čísiel

Nie všetky udalosti a informácie sú prezentované verejnosti. Média si vyberajú, ktoré informácie zdôraznia a ktoré ignorujú. Tento výber vytvára ilúziu o tom, čo je v spoločnosti dôležité. Napríklad v roku 2014, keď Rusko anektovalo Krym, západné médiá sa intenzívne venovali tejto udalosti, zatiaľ čo ignorovali iné konflikty vo svete, napríklad v Afrike.

Aj keď médiá pokrývajú určitú udalosť, môžu ju prezentovať spôsobom, ktorý ovplyvní, ako ju ľudia vnímajú. V USA sa pojem „terorista“ často používa na opis militantných skupín v krajinách ako Afganistan alebo Irak, zatiaľ čo ozbrojené skupiny v iných regiónoch, napríklad na Ukrajine, sú označované ako „bojovníci za slobodu“.

Falošné správy a dezinformácie sú zbraňou, ktorú dnes využívajú nielen vlády, ale aj rôzne záujmové skupiny na podkopanie dôvery verejnosti v oficiálne médiá. Rusko bolo v posledných rokoch často obviňované z používania tejto techniky, napríklad počas amerických prezidentských volieb v roku 2016, keď sa šírili falošné správy o kandidátoch cez sociálne siete.

Štatistiky a prieskumy môžu byť silným nástrojom na manipuláciu verejnej mienky. V Nemecku v období migračnej krízy v roku 2015 médiá často manipulovali so štatistikami o počte migrantov, pričom niektoré údaje boli zámienkou pre rozvíjanie strachu z „invázie cudzincov“.

Rusko sa už dávno naučilo, ako efektívne využívať propagandu na šírenie svojho vplyvu. Ruská štátna televízia, RT (Russia Today), je jedným z najznámejších príkladov. RT vysiela v anglickom, španielskom, francúzskom a ďalších jazykoch a má za cieľ formovať globálnu verejnú mienku v prospech Ruska. Šíri naratívy, ktoré vykresľujú Západ ako skazený, nestabilný a pokrytecký, pričom zdôrazňuje, že Rusko je jediným „morálnym majákom“ v dnešnom svete. Počas konfliktu na Ukrajine RT a ďalšie ruské médiá šírili množstvo falošných správ, ako napríklad o tom, že ukrajinskí vojaci vykonávali genocídu na ruskej menšine. Tento naratív sa rýchlo ujal v ruských provládnych kruhoch, čo ospravedlňovalo anexiu Krymu a podporu separatistov v Donbase.

USA majú taktiež bohaté skúsenosti s manipuláciou verejnej mienky cez médiá. Najviditeľnejším príkladom je vojna v Iraku, kde sa pred inváziou v roku 2003 v médiách opakovane objavovali správy o tom, že Irak vlastní zbrane hromadného ničenia. Aj keď sa tieto tvrdenia neskôr ukázali ako nepravdivé, vďaka intenzívnemu mediálnemu pokrytiu sa stali prijateľnou pravdou pre väčšinu Američanov. Ďalšou známou technikou používanou USA je tzv. „embedded journalism“, kde novinári sú priamo nasadení v bojových zónach spolu s americkými jednotkami. Títo novinári následne podávajú správy o vojne z americkej perspektívy, čím sa znižuje kritický pohľad na samotnú vojnu a vojenské akcie.

Nemecko bolo počas migračnej krízy v roku 2015 pod veľkým tlakom. Milióny utečencov prichádzajúcich z Blízkeho východu a Afriky spôsobili nielen logistické, ale aj politické problémy. Nemecké médiá často zdôrazňovali pozitívne aspekty imigrácie, ako je humanitárna pomoc alebo prínosy pre ekonomiku, zatiaľ čo kritické hlasy, ktoré varovali pred kultúrnymi a bezpečnostnými problémami, boli marginalizované. Tento „framing“ prispel k tomu, že verejná debata o migrácii bola polarizovaná a mnohí občania stratili dôveru v tradičné médiá.

V Číne a Severnej Kórei je manipulácia verejnej mienky ešte priamočiarejšia. Vláda kontroluje všetky hlavné médiá a cenzuruje akékoľvek informácie, ktoré sú v rozpore s oficiálnym naratívom. Čínska vláda využíva masívnu internetovú cenzúru (tzv. „Great Firewall“), ktorá blokuje prístup k zahraničným webovým stránkam a sociálnym sieťam. Čínske médiá sú zamerané na propagovanie ekonomických úspechov vlády a vytváranie obrazu Číny ako globálnej veľmoci. V Severnej Kórei je propaganda ešte extrémnejšia. Všetky médiá sú priamo kontrolované režimom a šíria obraz Kimovcov ako „božských vodcov“, pričom všetky informácie, ktoré by mohli spochybniť ich moc, sú cenzurované alebo priamo zakázané.

Propaganda a manipulácia médií sú realitou dnešného sveta. Nezáleží na tom, či ide o Rusko, USA, Nemecko alebo Čínu – každá krajina má svoje vlastné spôsoby, ako ovplyvňovať verejnú mienku a posilňovať svoje politické alebo ideologické ciele. Dôležité je si uvedomiť, že média, ktoré sú považované za nezávislé, často nie sú také slobodné, ako sa zdajú. Úlohou občanov je byť kritickými a vyhľadávať rôzne zdroje informácií, aby sa mohli brániť pred manipuláciou a formovať svoj vlastný názor. V dnešnej dobe informačného preťaženia je to práve kritické myslenie, ktoré môže byť najlepšou obranou proti propagande.

M. Kovač

Európa unavená z vojny na Ukrajine

07.11.2025

V novembri 2025 je jasné, že obyvatelia európskych krajín strácajú trpezlivosť s pretrvávajúcim konfliktom na Ukrajine. Najnovšie prieskumy agentúry IPSOS ukazujú dramatický pokles záujmu o vojnu – v Poľsku až o 18 %, v Nemecku o 16 %, vo Francúzsku a Španielsku o 15 %. Tento trend nazývaný „war fatigue“ (vojnová únava) sa prejavuje v celej EÚ: ľudia sú unavení z [...]

Brutálny útok v Spišskej Novej Vsi: Keď sa domáce násilie obráti proti najbezbrannejším

06.11.2025

Šokujúci incident, ktorý otriasol celým regiónom, sa odohral dnes ráno na Lesnej ulici v Spišskej Novej Vsi. Podľa predbežných informácií polícia vyšetruje útok, pri ktorom 22-ročný muž, údajne strýko obete, bodol nožom do hlavy svojho dvojročného synovca. Malé dieťa utrpelo ťažké bodné poranenie hlavy a bolo okamžite previezané z miestnej nemocnice na ARO Detskej [...]

Na predaj nie je duša krajiny

21.10.2025

Vieme vôbec, čo nám ešte ostalo? Alebo sme si už zvykli, že všetko sa dá predať, ak je cena správna?Štát neohrozujú cudzie armády, ale ľahostajnosť vlastných synov. Keď prestaneme cítiť, že voda, pôda a svetlo patria všetkým, začne sa krajina rozpadávať. Nie viditeľne, nie zajtra. Pomaly, potichu – ako rieka, do ktorej už nik nevkladá prsty, len z nej berie. Voda, [...]

Remišová

Fico priznal, že vystavil obyvateľstvo nárastu kriminality, tvrdí Remišová

08.11.2025 22:10

Podľa Remišovej je „šialené“, že súčasná vládna moc si z občanov Slovenska urobila pokusných králikov.

ropa, Škótsko, plošina

Chcete pracovať na vrtnej plošine? Briti si vás odvážia

08.11.2025 21:40

Nad hmotnostným limitom je 2200 zamestnancov a v najhoršom prípade im hrozí, že o prácu prídu.

LaGuardia

Kúsok od tragédie. Dispečeri sú unavení, v USA pre shutdown zrušili 1000 letov. Taliani apelujú na Trumpa

08.11.2025 21:25, aktualizované: 22:04

Dispečeri pracujú šesť dní v týždni a bez nároku mzdu.

fico, orban

Pomohol Orbán v USA aj Ficovi? Slovensko zrejme môže naďalej počítať s ruskou ropou

08.11.2025 19:42

Odmietame platiť viac, lebo sa prijímajú nejaké ideologické rozhodnutia, povedal Fico v relácii STVR Sobotné dialógy.

martinkovac1988

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 38
Celková čítanosť: 55456x
Priemerná čítanosť článkov: 1459x

Autor blogu

Kategórie